Beskrivning
Akt 1 av Margareta Garpe och Suzanne Osten, i bearbetning av Malin Axelsson. Akt 2: Stålflikkan av Malin Axelsson. Södermalm 1993. Mari-Linn har just tagit studenten, och startat en aktionsgrupp med några kompisar. Nu börjar livet. Hon är engagerad, lyckad och har full koll. En riktig stålflicka. Jösses flickor – återkomsten är uppföljaren till Jösses flickor av Margareta Garpe och Suzanne Osten, en av Stockholms stadsteaters största succéer någonsin. Den handlar om Harriet, Bojjan, Asta, Myran och de andra som på 20-talet grundar föreningen Jösses flickor. De är fritänkare och föregångare. De kämpar för ekonomisk jämlikhet, rätten till arbete, preventivmedel och barnomsorg. Och journalisten Harriet vill göra karriär. Varför skulle inte det vara möjligt för en kvinna? Men nu är det 2006. Mer än 70 år har gått. Harriet sitter på ålderdomshemmet och har förlorat kontakten med dottern Eva. Hennes dotterdotter Mari-Linn tillhör generationen som fötts in i valfrihetens och jämställdhetens tidevarv. Men ändå är det något som skaver, som inte stämmer. Vad är det som gör att Mari-Linn är ledsen fast hon borde vara glad? Feminister i tre generationer. Nu är de tillbaka. En musikdramatisk föreställning om svensk 1900-talshistoria. Vi får följa Harriet, Eva och Mari-Linn, tre kvinnor ur tre generationer i samma familj, som kämpar med sin plats i samhället och hemmet. De löser vardagen på olika sätt och tillsammans bildar de en röd tråd genom pjäsens myller av människor, händelser och situationer. Berättelsen tar avstamp i tiden när kvinnorna fått rösträtt och den kollektiva kampen växer sig stark. Den slutar 2008 då jaget står i centrum och alla vill vara i minoritet. Feminismen är etablerad, men splittrad. Stålflickan Mari-Linn är förvirrad i en värld av tusentals möjligheter.